اتحادیه صنف دارندگان رستوران و سلف‌سرویس‌های تهران

امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

خبر شماره ۴۱۶۴

مشاور حقوقی اتحادیه: ثبت علامت و نام رستوران مهم است.

تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۳۹۷ , بازدید: ۳۴۸۰
به گزارش روابط عمومی اتحادیه بدلیل مشکلات پیش آمده در مورد رستوران های موفق که نام و علامت تجاری خود را به ثبت نرسانده اند ، عباس ظهیری مشاور حقوقی اتحادیه در مورد ضرورت ثبت علامت توضیحات لازم را برای اعضا ارائه نمودند.

 به گزارش روابط عمومی اتحادیه بدلیل مشکلات پیش آمده در مورد رستوران های موفق که نام و علامت تجاری خود را به ثبت  نرسانده اند ، عباس ظهیری  مشاور حقوقی اتحادیه در مورد ضرورت ثبت علامت توضیحات لازم را برای اعضا ارائه نمودند.

ضرورت ثبت علامت : 
ثبت علامت ، سند مالکیت علامت محسوب می‌شود .  
شما با ثبت یک علامت مالک انحصاری آن علامت می‌شوید . یعنی هیچ شخص یا شرکت دیگری حق ندارد که بدون اجازه شما از علامت ثبت شده توسط شما استفاده کند .  
با ثبت علامت ، شما  رسما و قانونا دارای حق انحصاری استفاده از علامت می‌شوید. این حق به شما این امکان را می‌دهد که علیه هر کسی که بدون اجازه از علامت شما- یا حتی علامتی مشابه علامت شما- استفاده نماید، در مراجع قضایی شکایت کنید و جلوی اقدامات آنها را بگیرید.  
بدون ثبت علامت اثبات اینکه این علامت متعلق به شماست و شما پیش از دیگران از آن استفاده نموده‌اید بسیار دشوار خواهد بود.  
کدام علامت‌ها را نمی‌توان ثبت کرد؟! 
• علامتی که عین یا مشابه علامتی باشد که قبلاً به نام مالک دیگری ثبت شده است، قابل ثبت نیست. 
• اسم یا عنوانی که ماهیت یا طریقه استفاده ازآن برخلاف موازین شرعی یا نظم عمومی یا اخلاق حسنه جامعه باشد، نیز قابل ثبت نیست. 
• علائم گمراه کننده و فریب دهنده نیز قابل ثبت نیستند. منظور علامت‌هایی است که مصرف‌کننده را نسبت به ماهیت، کیفیت یا مبداء جغرافیایی محصول گمراه می‌کند یا فریب می‌دهد. 
• واژه‌های عام اصولا قابل ثبت نیستند. برای مثال، اگر شما قصد دارید علامت تجاری «رستوران»را برای ثبت کنید، تقاضانامه ثبت این علامت مردود خواهد شد؛ چون «رستوران » واژه‌ای عام است. 
• واژه‌های توصیف‌کننده نیز قابل ثبت نیستند. این‌ها کلماتی هستند که معمولآ در تجارت به منظورتوصیف محصول مورد نظر به‌کار می‌روند. برای مثال، ثبت خشمزه برای غذا و یا کلمه شیرین برای شکلات قابل قبول نخواهد بود چون محصول را توصیف می‌کند. در واقع اگر به تولیدکننده شکلات برای عرضه محصولاتش حق استفاده انحصاری ازکلمه «شیرین» داده شود،کاری ناعادلانه خواهد بود. 
همانطور که گفته شد با ثبت علامت حقوقی برای شما ایجاد می‌شود. از جمله اینکه هیچ کس نمی‌تواند بدون اجازه شما از علامت استفاده کند.

علاوه بر این شما می‌توانید به دیگران برای استفاده از برند و علامتتان نمایندگی بدهید و به این ترتیب کسب‌و کار خود را توسعه دهید.

(( اعضا محترم جهت کسب اطلاع بیشتر و مشاوره رایگان در تمامی موارد میتوانید با مشاور حقوقی اتحادیه جناب آقای عباس ظهیری تماس حاصل فرمایید.))

پیوندها

تمام حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به اتحادیه صنف دارندگان رستوران و سلف‌سرویس‌های تهران می باشد و هرگونه کپی برداری پیگرد قانونی به همراه دارد.
© rst-teh.ir All rights reserved 2016